Relaxen in kampala - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu Relaxen in kampala - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu

Relaxen in kampala

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Erik en Elize

16 December 2012 | Oeganda, Mukono

De tweede vakantieweek is weer achter de rug. Een super leuke en drukke week! Erik heeft het survivalbaantje gedaan met een groep kinderen, en dat was helemaal top. Klimmen en klauteren zit wel een beetje in de genen van deze kids ( zie de foto's). Aankomende week gaan we het nog een keer doen, ik ben benieuwd of deze kids dan net zo enthousiast zijn.

Afgelopen woensdag is er een muziekgroep langs geweest met 40 kinderen. Deze groep is door een pastor samengesteld uit arme kinderen of straatkinderen. Een fanfare, met blaasinstrumenten en trommels. De kinderen in het kinderhuis vonden het echt super leuk. Een aantal kinderen van Noah´s ark mogen een keer bij hun langs komen op bezoek.

Deze week mochten de ouders van de kinderen die op school zitten bij Noah´s ark, tweedehands kleding komen uitzoeken voor hen zelf. Als tegen prestatie namen zij weer hout mee voor het kinderhuis of hebben ze hout gekloofd.

Deze week is er een tweeling (een jongetje en een meisje) in de kliniek geboren van 28 weken oud. De ene baby woog 1100 gram en de ander 1300 gram. Zo ontzettend klein en kwetsbaar, het jongetje had moeite met ademen en kreeg daarvoor zuurstof via de kap. Ze krijgen preventief antibiotica omdat ze zo kwetsbaar en niet weerbaar zijn tegen infecties. Ze liggen in een couveuse, en hebben een infuus waardoor ze suikers krijgen toegediend. Nu was de borstvoeding bij deze moeder nog niet op gang gekomen, en kregen ze nog geen of niet genoeg borstvoeding. Ik heb voor het geld dat ik heb meegekregen van de kerk uit Hedel, een kolfapparaat gekocht. Ze kenden dat hier niet dus heb ik ze daarover uitleg gegeven. Niet dat ik daar nou heel veel van weet, maar het is gelukt. Erg leuk is om te zien dat het werkt, en de baby´s nu borstvoeding krijgen wat veel beter voor hen is en ook voor de moeder. Ik vind het mooi dat ik het geld daarvoor heb kunnen gebruiken. We hebben nog geld over en denken er nog over na waarvoor we dit gaan besteden.

Deze vrijdag op zaterdag ben ik samen met Elske naar Kampala geweest. Erik hoefde niet perse mee met shoppen :). Dus we zijn heerlijk samen gaan shoppen en hebben daar een relaxt hotelletje geboekt. Nou dat was echt super relaxt. We hadden een hotel boven op een heuvel van kampala, met uitzicht over het victoriameer. En met een heerlijk zwembadje bij het hotel. We hadden de afgelopen twee dagen op Noah´s ark geen stromend water, omdat de pomp het niet goed deed. Dus dit was echt een heerlijke luxe en weldaad. We hebben er dan ook goed gebruik van gemaakt. Zaterdag na het ontbijt ook nog ff een heerlijk duik genomen. Zaterdagmiddag zijn we gaan shoppen een hele belevenis. Achterop de boda boda door kampala, dat is net ff anders als in mukono. Echt het verkeer is crazy iedereen rijdt door elkaar heen, maar we zijn overal heelhuids aangekomen. We hebben lekker kunnen shoppen, en een afrikaanse souvenir markt bezocht. We hebben vooral erg genoten van de rust, lekker boekje lezen, zwemmen, zodat we nu weer met frisse moed aan de slag kunnen met de kids.

Erik is met Onesimus en Jan op pad geweest, ze hebben mount henri beklommen. Dat is gewoon een heuvel met bovenop twee scholen. Omdat het vakantie is stond er maar één bewaker en die heeft hun toen een rondleiding gegeven over het terrein. Vervolgens hebben ze wat gegeten in het lokale café en hebben ze nog een potje gepoold. Voor Onesimus was het de eerste keer, maar het was wel voor herhaling vatbaar zei hij!

• 16 December 2012 - 21:28

Jeanet En Guido:

Hoi Erik en Elize!

Jullie zijn goed bezig daar zeg! Vooral de klimbaan zag er leuk uit. Wat zullen die kinderen een plezier hebben gehad. En jijzelf ook natuurlijk.
    Elize, je hebt de Hedelse bijdrage goed besteed.Voor praktische tips van een ervaringsdeskundige moet je me (Jeanet) maar even vragen.

Alle goeds toegewenst vanuit Harderwijk / Hedel,

Jeanet en Guido en Marijke

• 17 December 2012 - 00:13

Dirk:

Klinkt goed luitjes!Erik moet alleen wel gaan leren om het survivallen ook op z'n blote voeten te doen ;)

• 17 December 2012 - 00:13

Dirk:

De Hedelse groeten!

• 17 December 2012 - 08:50

Koen Grotenhuis:

Zo ziet er goed uit. Mooi doel, mooi land en ook mooi stel. Goed dat jullie hiervoor kiezen!
    Herken wel ergens die groene tas van Erik...

• 18 December 2012 - 19:02

Pim Akerboom:

Hey Henk, 2 vragen. Waar is jouw scherfwerende vest tijdens de HIBA en waarom zit jij op die brommer en sta je er niet gewoon op?
    Leuk om te lezen en te zien wat jullie daar doen.

groetjes,

Pim

• 22 December 2012 - 15:05

Henny De Keijzer:

Hoi Erik en Elize
    Ik lees wel dat jullie je niet hoeven te vervelen en dat er genoeg variatie in activiteiten is. Hopelijk blijft het goed gaan met de tweeling. We willen jullie gezegende kerstdagen toewensen en alle goeds voor 2013.
    Veel succes en plezier bij al jullie werkzaamheden.
    Hartelijke groeten, vanuit Hedel

• 24 December 2012 - 01:25

Berdie Van Den Hurck-klessens:

Hai, Elize en Eric,

even tijd genomen om eindelijk jullie verslagen eens te lezen. erg leuk en interessant.
    en heb het idee dat dit erg goed bij jullie past. hier in Nederland zijn ze bezig met serious request.
    en begrijp het doel wel goed. vooral als ik lees over die kliniek met die bevallende vrouwen.
    dan hebben wij het inderdaad erg goed, en is de medische zorg goed geregeld.
    nou , Elize jij bent straks een ervaren kinderverpleegkundige. je leert toch een hoop. ben trots op je , dat je ook les geeft. dat kan jij heel goed. de foto's geven ook een goed beeld, en wat een blije kinderen. je ziet ze genieten. wens jullie daar fijne kerstdagen samen, en een goede tijd verder, en vele mooie ervaringen , inspiraties rijker. het gaat jullie goed. lieve groetjes Berdie (collega seh).