Laatste week op Noah's ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu Laatste week op Noah's ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu

Laatste week op Noah's ark

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik en Elize

27 Januari 2013 | Oeganda, Mukono

Zondagochtend ben ik met me bouwmaat Onesimus naar de kerk geweest. Om 7 uur s'ochtends ben ik naar zijn huisje gelopen,daar hebben we een bakkie thee gedaan. Om vervolgens de boda boda naar Mukono te pakken. Helaas was na twee kilometer de benzine op, maar geen nood.. de brommer word even plat gelegd zodat de laatste restjes benzine nog benut kunnen worden. Daarna goed in de tank blazen en je kunt er nog best 5 kilometer mee rijden. De kerk waar wij naar toe gingen had 2 Oegandese diensten en 1 Engelstalige dienst, dat is toch wel makkelijk. Want er zijn in Oeganda in totaal 42 stammen met verschillende talen, die elkaar echt niet verstaan. Wel echt leuk om zo'n dienst bij te wonen, natuurlijk weer lekker veel zingen. En uiteraard moesten de nieuwkomers even gaan staan om welkom te worden geheten!!

Maandag zijn we met groep 4 wezen zwemmen, dit keer was het zwembad wel open! Dus een waar feest. We moesten wel goed opletten want de kinderen kunnen niet zwemmen, dus dat hebben we een beetje bijgeschaafd. Verder hebben we deze week de gynecologie bedden afgemaakt, dus die kunnen nu mooi in gebruik worden genomen. Met dank aan alle helpers!! Dat was ook geen overbodige luxe want de oude waren echt versleten.

De tenten zijn ondertussen ook weer opgeruimd, wat iedereen erg jammer vond want ze hadden best nog een paar nachtjes willen camperen. Maar 4 februari begint de school weer dus moet iedereen goed uitgeslapen zijn, dus het feest is weer afgelopen.

Dinsdag middag zijn Elize en ik na het vakantieprogramma nog even naar het regenwoud geweest. Waar we een mooie wandeling hebben gemaakt, en uiteraard nog wat in de lianen hebben geslingerd. Halverwege de wandeling moesten we de Jinja road oversteken, dit is de weg van Kampala naar Jinja die een flink stuk door het regenwoud loopt. En wat bekend staat om zijn lekkere 'kip op stok', die ze langs de weg verkopen. Dus het meeste vervoer wat langs komt stopt even om wat eten of drinken te kopen wat door verkopers word aangeboden. De meeste verkopers zijn weer in dienst van een kraampje, en hebben daarom een jasje aan met een nummer op de rug. Zodat de kraameigenaar kan zie wie, wat en hoeveel verkoopt. Het is aleen echt niet leuk om te zien hoe er ongeveer 25 verkopers naar een taxi busje sprinten, waar ongeveer 20 man in zit. Om op deze manier hun waren aan de man te brengen. Wij zaten wat hoger in een restaurantje te eten, en voelde ons echt de rijke westerling. Dan zie je toch heel duidelijk dat je echt in een derdewereld land zit!!

Deze week zijn er nog 3 baby's binnen gebracht. Een Tweeling (meisjes) en nog een meisje, hun moeders zijn bij de bevalling overleden. Ze hebben een infuus gekregen met preventief antibiotica, omdat de naveltjes erg vervuild waren. Maar het gaat goed met ze, en ze drinken goed.

Dit was onze laatste week bij Noah's ark, we hebben deze week dan ook al afscheid genomen. Niet het leukste natuurlijk, met sommige mensen heb je echt een goede band gekregen. Elize heeft vrijdagavond nog een filmavondje georganiseerd met de zusters. Was een erg gezellige avondje, iedereen die in het ziekenhuisje lag kwam ook gezellig meekijken.

Wij hebben hier een prachtige tijd gehad, maar zoals je wel begrijpt begint het voor de kinderen die hier komen niet altijd even mooi! Want de meeste kinderen zijn echt weggegooid om dat ze niet welkom waren. Daarom zijn wij blij met Noah's ark waar ze wel welkom zijn! Ondertussen zijn er hier nu meer dan 145 kinderen, Piet en Pita kunnen en willen geen kinderen in nood weigeren, en laten het daarom verder aan God over hoeveel er nog bij komen.

Maandagochtend hopen wij naar Zambia te vliegen, om vandaar rustig naar Tanzania te gaan. We hopen dan vanaf Dar es salaam weer terug te vliegen naar Brussel, en begin maart weer in Hedel aan te komen.

• 27 Januari 2013 - 14:14

Wilma Welten:

Hallo heel veel dank voor de prachtige verhalenover Noah s ark. Ik ben er zelf met de feestdagen in 2010 geweest en heb dan ook met veel herkenning jullie mogen volgen. Afscheid samenvalt niet mee maar ik uitgelezen dat jullie nog een tijdje gaan rondkijken in het mooie Afrika. Een hele fijne tijd nog en wie weet komen we elkaar nog eens tegen, want eenmaal besmet met het Noah virus kom je er niet meer vanaf. (Ik wel tenminste).
    Bedankt en nog een hele mooie en goede reis.
    Wilma

• 27 Januari 2013 - 15:26

Pieternel:

Ha, Ook nog kip op stok gegeten? Was best lekker hoor ;-) Veel succes met het laatste afscheid nemen daar. Je zult het vast wel gaan missen en je neemt toch altijd weer een stukje Oeganda mee in je hart. Geniet van jullie welverdiende reis!
    Ronald en Pieternel

• 27 Januari 2013 - 16:48

Berdie Van Den Hurck:

Erik en Elize,

jullie kunnen trots zijn op jullie zelf, hebben beide goed werk gedaan op Noah's ark. de foto's spreken echt dat de kinderen lekker in vel zitten en blij zijn. nu lekker genieten van het mooie Afrika. en dan weer terug naar Nederland. zal best acclimatiseren zijn voor jullie . doe het rustig aan, en jullie hebben elkaar om ervaringen te delen dat scheelt wel . begrijpen elkaar daardoor. nog een fijne reis, en veel plezier samen.
    en Elize tot kijk op de SEH.

groetjes Berdie. (ps,de sneeuw is vandaag aan het smelten)

• 27 Januari 2013 - 19:59

Esther Ketelaars:

Hallo Elize en Erik,

Jullie hebben mooi werk gedaan. Geniet van jullie laatste dagen en kijk terug op het goede werk dat jullie hebben afgeleverd. Al is niet alles verlopen zoals jullie zouden willen, toch heb je gedaan wat in het vermogen ligt. Wonderen bestaan soms en als iemand erdoor heen komt, mag je jezelf gerust een schouderklopje geven. Geniet in Tanzania en welkom over een maand in Nederland.

Groetjes Esther

• 27 Januari 2013 - 22:12

Ellie Vos:

Hoi allebei, ja nu zit dit gedeelte van jullie missie er echt op. Wat een verhalen! We hebben nu een heel klein beetje mee kunnen maken wat jullie gedaan hebben. We bidden dat jullie werk verder mag doorwerken in die kinderhartjes zodat eens op die grote dag jullie kinderen (of misschien al grote mensen geworden) zullen zien die hun hart aan de Grote Schepper hebben willen geven. Wat zal jullie werk dan gezegend zijn door Hem!
    En nu gaan jullie nog een poosje op reis. Ik hoop dat je heel veel mag zien en genieten. Als jullie wat mee willen nemen voor als je weer thuis mag komen. Mijn advies volg het echt op want je hebt het hier hard nodig nl. een doosje warmte!!! het is hier guur en koud . een heel goede reis Groetjes Ellie

• 28 Januari 2013 - 10:40

Erik:

Hallo E&E,

Prachtig, al die verhalen over wat jullie hebben mogen meemaken. Alle Goeds en nog een heel fijne tijd in Afrika toegewenst.

Hartelijke groeten,

Erik

• 28 Januari 2013 - 23:01

Dirk:

Klinkt goed luitjes. Geniet ervan!!

• 29 Januari 2013 - 17:55

Marianne:

mooi werk gedaan daar, zal wel ff wennen zijn om weg te zijn.

goeie vliegreis naar Zambia, verheug me op het vervolg van jullie reisverhalen.

• 30 Januari 2013 - 20:42

Jan En Gerda:

Leuk jullie laatste verslag vanuit Noah's Ark gelezen te hebben, maar het is hier wel stiller geworden. We zijn in deze hoek maar met z'n tweetjes overgebleven. Geniet van jullie vakantie.
    Hartelijke groeten.

• 01 Februari 2013 - 23:33

Jeanet Luteijn:

Beste Erik en Elize,
    't Is prachtig wat jullie op Noah's ark hebben kunnen doen.
    Met een maand hopen we jullie weer te zien.
    Onze Marijke is ondertussen al flink gegroeid.
    Geniet van jullie reis.
    Dat zal vast een mooi avontuur worden.
    Groet,
    Guido, Jeanet en Marijke

• 05 Februari 2013 - 01:07

Moeders:

nog vier weken dan zijn jullie weer thuis k`zal blij zijn als het zo ver is
    maar wat hebben jullie een mooie tijd gehad dat vergeet je nooit meer
    liefs van thuis

• 05 Februari 2013 - 17:27

Tilly En Jan:

beste Erik en Elize, jullie hebben goed werk verricht en ga nu maar genieten van jullie tijd in Tanzania.
    groetjes van de overburen.