Vakantie... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu Vakantie... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu

Vakantie...

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik en Elize

10 December 2012 | Oeganda, Mukono

Deze week is het vakantie programma begonnen. Reni een Nederlanse (vrijwilliger) ze woont hier al een aantal jaar, regelt het vakantieprogramma. Helaas was zij deze week ziek, gelukkig heeft ze ons tips gegeven en hielpen de teachers van school en het ging best goed. Zo hebben we al aardig wat spelletjes gedaan; voetballen, trefbal, puzzels maken, borduren, schilderen. Film kijken met de kids is ook erg leuk, heerlijk met drie duimende kinderen op de bank zitten. Legaal knuffelen vinden de kids echt heerlijk. Je leert de kinderen nu echt goed kennen, en bouwt echt een band met hen op. Het is wel een beste uitdaging om voor elke leeftijdsgroep wat leuks te bedenken. Het moet niet te moeilijk zijn en ook weer niet te gemakkelijk, en ook nog wat uitdaging anders heb je de poppen natuurlijk aan het dansen. En dat is ook wel een keer gebeurd muzungu's uitproberen blijft leuk, maar over het algemeen gaat het best goed. Volgende week mag ik de 2 oudste groepen een keer gaan vermaken erg leuk. Ik heb een soort hindernisbaantje in gedachte, er staan namelijk best wat klimtoestellen en ik heb een bamboebosje gevonden met mooie lange stengels van zo'n 12 meter lang dus daar kan ik mischien ook nog wat van maken.
Elke dag zijn er 2 of 3 activiteiten van 2 uur ongeveer, maar we zijn niet overal bij ingedeeld. Zodat we tussendoor ook nog ander werk kunnen doen, Elize werkt dan ook nog af en toe in de kliniek en ik probeer af en toe nog wat te repareren.

Woensdag ben ik naar Mukono gelopen, Onesimus wilde ook net gaan dus zijn we samen gaan lopen, dat is ongeveer 1 uur lopen. Onderweg zag ik iemand in een tuin zitten fietsen terwijl iemand anders zijn mes aan het slijpen was op de velg, toen hij klaar was pakte hij zijn fiets weer van de standaard en op naar de volgende klant. Heb ik helaas geen foto van. Het is trouwens echt leuk om met Onesimus op pad te zijn, want hij kan me het een en ander uitleggen, zoals toen ik hem vroeg waarom hij een vrouw met mega zware tassen niet hielp. Hij zei dat vrouwen helpen wel eens verkeerd uitgelegd kan worden. Wat trouwens ook een voordeel is als je samen op pad bent is, dat je niet door iedereen word aangesproken. En niet elke taxi of brommer naar je roept: He muzungu, waar moet je naar toe?

Ik (Elize) heb vandaag les gegeven voor de nurses van de baby afdeling. Over hygiene, medicatie, verzorging van baby's en een klein beetje eerste hulp. Behoorlijk spannend omdat ik praten voor een grote groep al niet alles vind, en dan nu in het engels. Maar het ging eigenlijk best goed. Ik heb aan de hand van een pop voor veel gedaan, en de nurses vonden het erg leuk en leerzaam.

  • 10 December 2012 - 19:55

    Dirk:

    Waar de VBC al niet goed voor is! ;)

  • 10 December 2012 - 23:27

    Marianne:

    Wow wat maken jullie toch veel mee. heel mooi om te lezen hoe jullie echt tussen de mensen leven en dingen opsteken. En waardevolle dingen doen. Gaan jullie vast je leven lang niet vergeten.

    Veel plezier met de hindernissenbaan.
    k ga donderdag lessen geven op de basisschool over baby's in ontwikkelingslanden. Ga ik over jou presentatie vertellen Elize, ff opscheppen over m'n schoonzusje.

    en we wensen jullie prettige kersdagen, komt al gauw dichterbij. Wel een kerstboom uit het bos halen he!

  • 11 December 2012 - 19:23

    Annedien En Gerben:

    Leuk om te lezen!

  • 27 December 2012 - 21:36

    T.Martha:

    'k Ben benieuwd, hoe een 'duizendpoot' in 't oegandees heet.....

  • 17 Oktober 2017 - 17:43

    Gertjan De Grote:

    Leuk om te lezen! Super!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik en Elize

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 30124

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 17 Maart 2013

Erik en Elize Noah's ark Oeganda

Landen bezocht: