Hallo Muzungu's (blanken) - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu Hallo Muzungu's (blanken) - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Erik en Elize Bogert - WaarBenJij.nu

Hallo Muzungu's (blanken)

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik en Elize

09 November 2012 | Oeganda, Mukono

We zijn ondertussen al weer een week in Uganda, we kunnen de eerste 2 weken een beetje rondkijken, dus daar zijn we druk mee.
Het is de bedoeling dat we later wel wat meer een vaste taak krijgen, maar dat is nu nog niet. Er zat hier een echtpaar die ons een beetje op weg hebben geholpen,zij komen hier al 5 jaar en blijven dan meestal 2 weken. Hij (Wim) is 69 jaar en klust hier al wat af, en heeft mij de afgelopen dagen een beetje op sleeptouw genomen. Zo heb ik eerst wat gereedschap bij elkaar gesprokkelt en toen hebben we samen wat klussen gedaan, zoals trampoline repareren pannendeksels uitdeuken en passend maken, een schomel op stalen poten gezet omdat de termieten hem anders geheel had opgevroten enz enz.. Het is niet zo dat je in no time iets repareert hier, want ik heb nog geen doe het zelf zaak gevonden! Eerst moet je gereedschap bij elkaar zoeken beneden in de werkplaatsen, al een hele kunst ook omdat de comunicatie niet altijd geweldig is. Mijn engels is namelijk niet heel best en van de mensen hier ook niet altijd,dus het is ook een beetje handen en voeten werk. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een kapmes gekocht voor maarliefst 5000 shilling (1,50). Dan moet je die wel eerst slijpen, ik dus naar de staal afdeling en een slijptol opgezocht. Nu dan zit daar geen stekker aan, nou dat schijnt wel heel normaal te zijn. Je moet dan de stroomdraadjes in het stopcontact duwen en vastzetten met lucifers bijvoorbeeld, vervolgens valt de stroom weer uit ...enz.. Het duurt dus allemaal net wat langer maar het gaat wel en dat is het belangrijkst!

Ik (Elize) heb twee dagen meegelopen op de babyafdeling van 8.00 's tot 19.00. Dat zijn dan 5 pasgeborenbaby's en 18 baby's vanaf 3 maanden tot 1 jaar. Jo das echt super druk. We zijn dan met 7 zusters + ik. Nou kan ik inmiddels mooie katoenen luiers knopen, kinderen badderen, flesjes maken enz...En twee dagen meegelopen met de gezondheidsmedewerkers, we zijn langs de onliggende scholen rond Noah's ark geweest met een ambulance om daar medicatie uit te delen. Ontwormingspillen en vitamine A, ze krijgen dat gratis van Noah's ark. Dan zie je pas echt dat de kinderen bij Noah's ark het veel beter hebben en gezonder zijn, wat een armoede. Wel heel leuk werk om te doen, iedereen is zo blij en vrolijk als je komt echt leuk. En verbazingwekkend hoe die kinderen grote pillen zo makkelijk doorslikken, en dan aan je vragen of ze er nog een paar mogen. Nu heb ik gisterenavond en vandaag meegewerkt in de kliniek. Er werken twee verpleegkundigen per 24 uur, die elkaar afwisselen. De familie helpt de patient met wassen, eten en drinken. Er zijn op dit moment extreem veel gevallen van malaria. Ik heb vandaag hoofdzakelijk infusen geprikt en aangesloten, en antimalaria medicatie gegeven, erg leuk je moet echt improviseren. Gisteren zijn we samen met een andere nederlandse vrijwilliger naar mukono geweest, even naar de supermarkt en wat over de lokale markt gelopen, echt een belevenis om dat te zien. We hebben daar nog wat frietjes gegeten, was erg lekker.

Ik (Erik )ben nog even naar de kapper geweest, ik dacht die zullen wel raad weten met mijn mooie krullen maar dat viel vies tegen !!! Ik had hem eerst uitgelegd wat de bedoeling was, en ik ben vol vertrouwen in die stoel gaan zitten. De kapper ging met de tondeuse aan de gang maar die kwam er met geen mogelijkheid doorheen. Toen een andere tondeuse met een veel te kort standje, en die haalde er iets vanaf maar deed ook niet wat die moest doen. Op den duur stonden ze met drie afrikanen met de tondeuse over me hoofd te aaien, maar mijns inziens gebeurde er heel weinig. Na 20 minuten hadden ze 1 kant een beetje gedaan, maar ik had de buik er vol van. Dus heb ik tegen de kapper gezegt dat het prachtig was, maar dat ik nu toch echt verder moest.. daar werd wel wat raar van opgekeken maar ik heb netjes betaald. En Elize gaat het straks proberen met een tondeuse van hier, dus ik hoop er het beste van!

  • 09 November 2012 - 12:54

    Frenk:

    Beste Erik en Elize,

    Wat een verhaal, wat een onderneming en vooral wat een avontuur! We hebben elkaar helaas al een flinke tijd niet gesproken dus hoorde dit laatst allemaal pas, echt iets voor jullie!
    Ik wens jullie het allerbeste, heel veel succes maar ook vooral plezier!

    Geniet ervan,

    Ps. Erik je hebt me zojuist weer in mijn broek laten pissen van het lachen over dat verhaal van die kapper, klinkt een beetje zoals in curacao toen.. wat een vent ben je ook!

    Groetjes, Frenk

  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:54

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:55

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 12:55

    T.Martha:

    Elise,
    Als je uit-gelachen bent, eerst 'n foto maken en dan pas 'n tondeuse (zo mogelijk 1 die werkt) erin zetten! Dit is AAAAFRIKAAAH!!!!!!
    Veel plezier!!! t.Martha



  • 09 November 2012 - 13:01

    Adriaan En Jolinda, Jelmer, Thijmen:

    Hoi Erik en Elize,

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Wij wensen jullie een goede tijd toe en Gods zegen toe bij al het werk wat jullie gaan verrichten.

    Hartelijke groeten,

    Adriaan & Jolinda
    Jelmer en Thijmen

    ps: een fotootje van Erik zou idd leuk zijn haha...

  • 09 November 2012 - 13:05

    Rianne:

    Hè Elise & Erik

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen!bhet is mooi hoe je je verhalen schrijft want ik krijg er echt een beeld bij hoe het bijv zou gaan met die slijptol haha. Fijn om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben!! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag...

    Gr. Rianne

  • 09 November 2012 - 13:22

    Pim:

    Hey Erik en Elize,

    leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Erik ik denk dat we Ado de kapper maar even jullie kant op moeten sturen. Geweldig weer om te lezen dat je ook in Afrika weer een top kapper weet te vinden.

    Veel succes nog!

    groetjes,

    Pim

  • 09 November 2012 - 13:28

    Marianne Van Der Arend:

    wat een gave verhalen, en wat zien jullie veel van het leven daar. te gek om mee te lezen.

    helperdehelp Veel malaria.
    Jullie zorgen wel dat jullie niet zelf in dat ziekenhuis belanden he. Heb bij nederlandse verpleegster gezorgt die zelf hersenmalaria kreeg over de malariapillen heen. zag er niet leuk uit.
    dus hier mijn zusterlijke advies
    wormen en malariatabletten slikken en blijf bij muggenuurtje gezellig samen onder de klamboe.

    maar laat nou net die broer van mij nooit naar m´n adviezen luisteren.
    nou jah maakt ook niet uit.
    jullie zijn vast hastikke verstandig in Afrika.

    zijn de kinderen daar beetje gewend aan witte muzungus of gaat er af en toe een kind gillend voor je op de loop - muzungu betekend zoiets als wit spook geloof ik he /

  • 09 November 2012 - 14:04

    Erik:

    Misschien helpt het als Erik eerst die slijptol weer aan de praat krijgt zodat Elize die krullen dan kan inkorten?
    Hartelijke groeten, heel veel succes!

  • 10 November 2012 - 09:22

    Sander:

    Je zou zeggen dat de kappers daar wel wat gewend zijn met die kroeskoppen... Maargoed, met een goed scherp kapmes kom je ook een eind.

    Veel plezier en succes daar, en pas op voor de muggen!

    Groeten

  • 10 November 2012 - 21:13

    Peter En Ina Quik:

    Hallo Erik en Elise

    Mooie verhalen hebben jullie over Noah's Ark. We herkennen er wel het een en ander van. Dat 2 weken rondkijken valt nogal mee als we lezen waar jullie in die korte tijd allemaal al aan gewerkt hebben.
    Baby's , luiers, stekkers, schommels . En niet te vergeten "de kapper". Wannner gaan we dat zien??

    Hele goede tijd gewenst onder Gods zegen.

    Peter en Ina Quik

  • 11 November 2012 - 23:42

    Van Quikem:

    Haa Erik en Elize,

    Eindelijk jullie blog gevonden!! Klinkt erg goed daar!
    Mooi dat jullie daar zoveel goed werk kunnen doen! En wat betreft Erik en kappers, dat zal wel nooit wat worden denk ik... ;)

    Geniet ervan en Gods zegen toegewenst!

    Groeten,
    Dirk

  • 13 November 2012 - 03:17

    Jeanet:

    Ha Rik en Liesje,
    Wat een prachtige verhalen.
    Ik denk dat ik met Guido en Marijke
    ook maar eens daar ga rond kijken.
    Maar eerst maar eens een beetje aansterken,
    en dat lukt al weer aardig.
    Vandaag stond ik al weer op mijn skeelerwieltjes.
    Heel veel plezier samen en Gods zegen over alles wat je doet.
    Groet,
    Jeanet

  • 13 November 2012 - 17:40

    D En L Smits:

    geweldig wat jullie in korte tijd al beleefd hebben wij wensen jullie veel sterkte toe Gods Zegen en een hartelijke groet van David en Lina.

  • 15 November 2012 - 09:37

    Gony Meijer:

    Hallo Elize en Erik,

    Fijn te lezen dat jullie je draai al wat gevonden hebben, en ondersteund worden door geroutineerde mensen.
    Alles is vreemd in het begin hè, maar alles went toch wel snel.Nog even en je gaat de dingen anders zien, dus houd de eerst indruk goed vast,dan pas zie je hoe erg hard de hulp nodig is.
    Op de spoedeisende hulp geen veranderingen Elize. Tot de volgende keer Groetjes Gonny

  • 22 December 2012 - 20:57

    Jakke:

    He erik en elize

    Ik het nog laatst met mijn vrouw over jullie en vroeg me af hoe het met jullie was? Maar ja niet over nagedacht dat jullie een blog bijhielden van jullie ervaringen. Tot dat ik net de facebook site marines for christ opende, en walla ik ben nu even aan het updaten. Ik hoop dat je kapsel al wat recht getrokken is, anders moet het maar een marinecorehaircut worden.
    Ik las ook dat je heel veel moet improviseren als het gaat om reparaties nou daar komt het marinier zijn ook wel van pas. Heel veel succes daar en vertrouw op God! Fijne en gezegende feestdagen.

    Mvg Jakke

    Ps. Nu weer ff updaten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik en Elize

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 969
Totaal aantal bezoekers 30146

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 17 Maart 2013

Erik en Elize Noah's ark Oeganda

Landen bezocht: